Hoppen en springen in de klas  

Hoe bewegingstussendoortjes in de klas kinderen kunnen helpen om te ontspannen en tot rust te komen.

Kinderen zitten erg veel stil in de klas. Onderzoek toont aan dat geregeld bewegen tussen de lessen door belangrijk is. Door bewegen raak je energie kwijt en vermindert de spierspanning, waardoor je daarna weer meer ontspannen en geconcentreerd aan de slag kunt.  

Daarnaast kan bewegen helpen bij het reguleren van je emoties. Wanneer een kind storend gedrag stelt in de klas of een moeilijk moment heeft, kan het helpen om hem of haar even naar de gang of speelplaats te laten gaan en dan te laten hoppen en springen volgens een bepaald vooraf vastgelegd patroon of parcours. Door te bewegen verminderen stressgevoelens en frustratie zodat kinderen nadien weer voldoende rustig kunnen aansluiten in de klas.

Naast al deze processen, is het natuurlijk ook een welkome onderbreking tijdens het leren. Kortom: meer bewegen in de klas zorgt ervoor dat kinderen zich beter in hun vel voelen.

In bijlage vind je een document met daarin 10 bewegingstussendoortjes (zogenaamde ‘Energizers’) die je kan gebruiken in de klas.

Maak een rustplan. Voeg deze rustgever toe aan jouw rustplan.
  • 5-15 minuten
  • -6 jaar
  • 6-12 jaar
  • geen materiaal nodig
  • geen expertise nodig
Materiaal:

Benodigdheden afhankelijk van de activiteit die je kiest.

Bronnen:

Martel, P. (2019). Fidgety and frustrated: How hopping in the hallways is helping in the classroom. Geraadpleegd op https://www.cbc.ca/news/canada/prince-edward-island/pei-student-movements-montague-burgess-mccarville-doherty-macpherson-1.5000418

Christians, M. (2021). 10 Bewegingstussendoortjes voor in de klas. Geraadpleegd op https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/actueel/10-bewegingstussendoortjes-voor-in-de-klas/