Mandala  

Rustgevend kleuren

Mindfulness, of aandachtstraining, leert je jezelf te trainen om in het hier en nu te leven en niet te piekeren over het verleden of de toekomst. Je leert je aandacht te richten op de ervaring van het moment. Je concentratie ligt dus op één punt. Het tekenen, inkleuren, haken, strijkparelen, leggen of dotten van een mandala kan je hierbij helpen. Repetitief werken in cirkels vraagt om focus op het maken van de mandala, wat je dichterbij jezelf in je rustpunt brengt.

Ook het kijken ernaar brengt innerlijke rust en stilte, en kan als meditatietechniek ingezet worden. Je kan de tekening aanraken en met je vingers over de lijnen gaan. Bij het kijken en aanraken, je aandacht richtend op de mandala, kun je proberen te voelen wat de vormen en kleuren met je doen. 

Visualisatieoefening: Beeld je in dat het centrum van de mandala het centrum van je lichaam is waarbij jouw energie zich in cirkels rond jou verspreid, net als een boom per jaar zijn jaarringen uitbreidt. Visualiseer dan dat alle mensen hun eigen kleurenpallet uitstralen in cirkels, en er weer nieuwe unieke patronen gevormd worden waar de mandala’s mekaar raken

Toevoegen aan Rustplanner
Mijn Rustplanner
Duurt 15 minuten
Om alleen te doen
Materiaal:
  • Papier of mandala-kleurplaat (zie bijlage)
  • Kleurpotloden- of stiften
Bronnen: