Meditatie  

Oefenen om aandacht te geven aan wat er hier en nu gebeurt. Je staat stil bij wat er is.

Verschillende Oosterse stromingen hebben verschillende manieren om te beschrijven wat meditatie is.  

Meditatie is een training van je geest, je richt je op wat zich hier en nu voordoet. Hierdoor word je je vaak scherper bewust van je ademhaling, de dingen die je voelt in je lichaam, de emoties, geluiden en de gedachten in je geest. Bij meditatie kan je je aandacht richten op één punt (een voorwerp, je ademhaling, je lichaam) en als je afdwaalt keer je steeds terug naar dat aandachtspunt.

Edel Maex zegt daarover: op z’n eenvoudigst gezegd is mediteren niets anders dan stil worden , je geest en je hart openen, en aanwezig zijn”.

Door te oefenen met mediteren kan je je lichaam ontspannen, je geest kalmeren en stress verminderen.

Toevoegen aan Rustplanner
Mijn Rustplanner
Duurt 30+ minuten
Om alleen te doen
Materiaal:
  • Een voorwerp bijvoorbeeld een kaarsje
  • Voor een geleide meditatie kan je een tekst of een geluidsbestand gebruiken
  • Als je een bel of klankschaal ter beschikking hebt, kun je deze gebruiken om de oefening mee te starten en te eindigen
Bronnen:
  • Maex, E. (2016). Leren mediteren. Tielt: Lannoo