Ademhalingsoefeningen  

Oefeningen waarbij je je ademhaling gebruikt om tot rust te komen of om meer energie te krijgen.

Buikademhaling:
Redpullmontage:
Vuurademhaling:

Ademen doe je meestal onbewust maar kan je ook bewust doen. Ademen is één van de krachtigste functies van je lichaam. Het is één van de weinige automatische en levensnoodzakelijke functies die je bewust kan controleren. Dit kan je niet met je bloedruk of spijsvertering. Door stress kan je ademhaling verstoord worden. Er komt dan te veel of te weinig zuurstof in je bloed en je hersenen en dan kan je duizelig of angstig worden. Hierdoor krijg je nog meer stress. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel. Door goed en bewust te ademen kan je je hart tot rust brengen. Er stromen dan kalmerende hormonen door je lichaam. Deze kalmeren dan negatieve gedachten, gevoelens en emoties.

Ook het omgekeerde kan. Als je futloos bent of je hebt een dipje net na de middag dan kan je via de Red pull ademhaling ook meer zuurstof naar je hersenen brengen. Je wordt dan energieker, je bloedt gaat sneller stromen, je krijgt het warm. Dit kan bijvoorbeeld via de vuurademhaling. 

Toevoegen aan Rustplanner
Mijn Rustplanner
Duurt 5 minuten
Om alleen te doen
Materiaal:
  • Een rustig plekje, op een stoel, een matje of je bed, in het gras onder een boom…
Bronnen:
  • Laureys, S. (2019). Het no-nonsense meditatieboek. Gent: Borgerhoff & Lamberigts.
  • Laureys, S. (2021). Het no-nonsense meditatie oefenboek. Gent: Borgerhoff & Lamberigts.
  • Lijfschool. (z.d.). Volg thuis een yoga les en blijf zen! In lijfschool. Geraadpleegd op   https://www.lijfschool.nl/