Kinderyoga - wakker worden  

Langzaam aan je spieren opwarmen.

Wakker worden

  • Met deze oefening warmen we langzaam onze spieren op.
  • We slapen, worden langzaam wakker en rekken ons uit.
  • We maken ons heel lang en strekken ons hele lichaam.
  • We wrijven onze ogen uit en geeuwen luidop.
  • Kom rustig rechtop zitten.

Losschudden

  • Met deze oefening warmen we langzaam onze spieren op.
  • We staan stevig recht, met onze beide voeten plat op de grond. Onze voeten staan op heupbreedte van elkaar.
  • We gaan ons lichaam stap voor stap losschudden.
  • Begin bij je hoofd. Kantel je hoofd langzaam naar rechts (richting je schouder), terug naar het midden en naar links. Daarna weer naar het midden en naar rechts.
  • Breng nu je kin richting je borst, terug naar het midden en heel langzaam je hoofd naar achteren kantelen. Ga zo verder; weer naar het midden, naar voren enz. Let erop dat je schouders ontspannen hangen. Doe deze oefening heel langzaam en voorzichtig.
  • Draai je schouders met een rustige cirkelbeweging naar achteren en naar voren.
  • Zwaai je beide armen tegelijk met een grote cirkel in de lucht. Wissel de richting af.
  • Kantel je heupen, afwisselend naar links en rechts.
  • Zet je stevig op je linkerbeen. Hef je rechterbeen op en maak kleine cirkels. Wissel nu van been.
  • Sta stevig op je linkerbeen en neem met beide handen je rechter enkel. Schud op deze manier je voet los. Wissel van kant.
  • Zet je nu weer stevig en schud je hele lichaam los. Je mag ook geluiden maken. Doe maar lekker gek!

Do-in

  • Met deze oefening warmen we onze spieren op. Deze oefening zorgt er ook voor dat ons bloed goed door ons lichaam gaat stromen.
  • We staan stevig recht, met onze beide voeten plat op de grond. Onze voeten staan op heupbreedte van elkaar. Om de breedte te testen, bestaat er een trucje. Maak 2 vuisten en houd deze naast mekaar tussen je beide voeten. Zo zie je dat je voeten ver genoeg van elkaar staan.
  • We gaan ons lichaam stap voor stap wakker maken zodat ons bloed goed kan stromen.
  • Strek je linkerarm uit. Maak met je rechterhand een vuist.
  • Met deze vuist ga je stevig op je arm kloppen.
  • Begin bovenaan aan je schouder en klop met je vuist naar beneden, langs de binnenkant van je arm. Klop langs de buitenkant van je arm weer naar boven.
  • Doe hetzelfde met je andere arm.
  • Klop met beide vuisten op je borst. Je mag geluid maken zoals een gorilla.
  • Wrijf nu met je beide platte handen cirkels op je onderrug. Hier krijg je het warm van.
  • Maak met je beide handen weer 2 vuisten en klop aan de buitenkanten van je benen zo tot aan de voeten. Klop weer naar boven langs de binnenkant van je benen.

Tokkelvingers

  • Deze oefening kan je staand of zittend doen.
  • Met lange gestrekte vingers ga je, met beide handen tegelijk, tokkelen bovenop je hoofd. Daarna naar de achterkant van je hoofd, op je voorhoofd en je gezicht.

Snorretje - baardje

  • Deze oefening kan je staand of zittend doen.
  • Strek de wijsvinger van je rechterhand. Zet je wijsvinger tussen je neus en bovenlip. Wrijf van links naar rechts. Het lijkt alsof je een snorretje maakt.
  • Strek nu de wijsvinger van je linkerhand. Plaats deze onder je onderlip. Wrijf van rechts naar links. Maak een baardje.
  • Wrijf met beide vingers tegelijk in andere richtingen.

Oorrol

  • Deze oefening kan je staand of zittend doen.
  • Neem bovenaan je oor je oorschelp tussen duim en wijsvinger vast. Gebruik je twee handen zodat je beide oren tegelijkertijd kan masseren.
  • Ga met je vingers langzaam masserend naar de onderkant van je oor.
  • Neem nu je oorlelletjes tussen je duim en wijsvinger, trek zachtjes en draai cirkeltjes.

Kauwgom

  • Doe alsof je een hele grote kauwgom in je mond hebt.
  • Laat die maar ronddraaien in je mond en kauw hier overdreven op.
  • Laat je kaken maar goed werken.
Toevoegen aan Rustplanner
Mijn Rustplanner
Duurt 5 minuten
Materiaal:
  • yogamatje
  • losse kledij
Bronnen:
  • Rombouts, S. (2020). kinderyoga - wakker worden.